WYCIECZKA HISTORYCZNO-TURYSTYCZNA DOLNOŚLĄSKIM SZLAKIEM ZAMKÓW, PAŁACÓW I KOŚCIOŁÓW W KOLE SAPER

Zarząd Koła SAPER im. gen. J. Jasińskiego wespół z Klubem Piechurów PERPEDES, zorganizował już drugą w tym roku wycieczkę turystyczną po Ziemi Dolnośląskiej, do Oleśnicy, Kuźnicy Czeszyckiej, Odolanowa i Milicza. Jak zwykle, o godz. 8.00, wyruszyliśmy w kierunku Oleśnicy, w pełnym komplecie, przy dobrej, słonecznej pogodzie. Organizator wycieczki – Kolega Marczak, powitał wszystkich uczestników wycieczki, stanowiących już stałą klientelę oraz przekazał ogólne informacje, natomiast przewodnik – Kolega Szymczak, omówił sprawy merytoryczne, dotyczące sobotniej eskapady.
Pierwszym punktem wycieczki był Zamek Oleśnicki z XIII wieku, przebudowany w latach 1542-1616. W1993r. rozpoczął tu działalność Ochotniczy Hufiec Pracy. Podziwialiśmy dziedziniec zamku, wieżę, krużganek, barbakan z ozdobna bramą. Zwiedziliśmy także miasto niezwykle sympatyczne, zadbane i czyste. Następnie przejechaliśmy do Kuźnicy Czeszyckiej, wioski w pow. milickim, gdzie znajduje się pasieka zabytkowa p. Ratyńskiego. Pan Wacław zapoznał nas z życiem pszczół, pokazał swoją pasiekę. My natomiast degustowaliśmy różne miody oraz zakupiliśmy naturalne miody pszczele, prosto z polskiej pasieki. Odjeżdżaliśmy z pasieki bardzo zadowoleni, gdyż p. Ratyński okazał się nie tylko znakomitym pszczelarzem ale niezrównanym gawędziarzem. Trochę już zmęczeni, w związku z panującym upałem, udaliśmy się do Odolanowa, gdzie w Restauracji nad Baryczą, zjedliśmy bardzo smaczny „integracyjny” obiad. Po obiedzie zwiedziliśmy piękny Park Natury oraz Bramę, którą mieszkańcy ufundowali w 1993r. z wpisanymi nazwiskami miasteczka, w 600-lecie istnienia Odolanowa. Ostatnim punktem wycieczki był Milicz, miasto wzmiankowane w 1136r. Od 1348r. w ramach Korony Czeskiej, od 1742r. w Królestwie Pruskim, od 1871r. w Cesarstwie Niemieckim, od 1918r. w tzw. Republice Weimarskiej, przekształconej w 1933r. w Niemcy pod rządami Adolfa Hitlera (Trzecia Rzesza). Tutaj zobaczyliśmy pałac klasycystyczny z końca XVIII w., gdzie obecnie znajduje się Zespół Szkół Leśnych, ruiny Zamku książąt oleśnickich, kościół Łaski z XVIII wieku. Już bardzo zmęczeni upalną pogodą, ale pełni wrażeń, zadowoleni, wróciliśmy około godz. 19.00 do Wrocławia. Kolejną wycieczkę planujemy do Ziemi Legnickiej, w połowie lipca. Chciałbym na zakończenie, bardzo serdecznie podziękować Koledze Wacławowi Malejowi za wykonanie pięknych zdjęć z naszej udanej wycieczki. Do następnego spotkania!
Jerzy Marczak
Ten wpis został opublikowany w kategorii Wydarzenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.