WYCIECZKA TURYSTYCZNO-KRAJOZNAWCZA DO ŁOZINY, RAKOWA, TRZEBNICY I MARCINOWA

W dniu 15 września 2012r., z inicjatywy Zarządu Koła SAPER wespół z Klubem Piechurów PERPEDES, zorganizowano wycieczkę do Łoziny, Rakowa, Trzebnicy i Marcinowa. Tym razem, wyruszyliśmy o godz. 10.00 w dobrym humorze, przy pięknej pogodzie do Łoziny- wsi, znajdującej się 7 km na płn.-wsch. od Wrocławia. Organizator wycieczki Jerzy Marczak i przewodnik Jan Szymczak bardzo gorąco powitali naszą „rodzinę turystyczną”, zapoznali szczegółowo z programem oraz pożyczyli wszystkim dobrego samopoczucia i wielu wrażeń.
W Łozinie zwiedziliśmy dwa kościoły, jeden Kościół Wniebowzięcia NMP i drugi remontowany. O historii kościołów bardzo szczegółowo poinformował nas wolontariusz Ryszard Janosz. Kościół Wniebowzięcia NMP jest wzmiankowany w 1201r., a obecny kościół został wzniesiony na przełomie XV i XVI w., częściowo przebudowany w latach 1974-1975. Na uwagę zasługuje wnętrze, w którym zachowało się barokowe wyposażenie z końca XVI w., a obok kościoła (na starym cmentarzu) Figura św. Jana Nepomucena.
Kolejnym miejscem zwiedzania był Ośrodek Jeździecki Raków przy WSOWL im. gen. Tadeusza Kościuszki. Po Ośrodku oprowadzał nas Kierownik Ośrodka – sierż. Jarosław Sass. Oglądnęliśmy stajnię, miejsca wybiegów koni oraz mini zawody hippiczne, które wywarły na nas a szczególnie na Paniach ogromne wrażenie. Podziwialiśmy także jazdę na koniach dziewczynek – amazonek i dzieci zażywające rehabilitacji leczniczej (hipoterapii).
Udaliśmy się następnie do Trzebnicy, gdzie zobaczyliśmy Sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej tj. zespół klasztorny wraz z bazyliką pod wezwaniem św. Jadwigi i św. Bartłomieja, będący co najmniej od początku XIV w. Sanktuarium, w związku z obecnością grobu świętej Jadwigi. Pomimo już niejednokrotnego oglądania zespołu klasztornego, podziwialiśmy ten wielce okazały zabytek. Po krótkim odpoczynku w kawiarni, przy ciastku z herbatą (kawą) pojechaliśmy do Marcinowa. W Marcinowie czekał na nas założyciel Muzeum Małej Wsi – Marian Kowalski, który jest jednocześnie Kierownikiem Kapeli Marciny. Zwiedziliśmy kolejny raz Muzeum, niezwykle bogate w eksponaty, i z niecierpliwością czekaliśmy na uroczyste otwarcie kolejnych muzeów – Muzeum Pożarnictwa i Muzeum Wojskowości. O godz. 17.00, nastąpiło otwarcie dwóch Muzeów w obecności zaproszonych przedstawicieli władz terenowych i gości, z udziałem pocztu sztandarowego Związku Strzeleckiego. A potem było pałaszowanie grochówki z wkładką, chleba ze smalcem. Oglądaliśmy także występy bardzo znanej Kapeli Marciny, znanej nawet za granicą i odnoszącą międzynarodowe sukcesy. Występy na długo pozostaną w naszej pamięci gdyż ta wielopokoleniowa, rodzinna Kapela „zawładnęła” naszymi sercami. Bardzo zadowoleni, chociaż zmęczeni, powróciliśmy w późnych godzinach wieczornych do Wrocławia, myśląc o kolejnej wycieczce pod koniec miesiąca. Dziękuję bardzo Wacławowi Malejowi, Adamowi Hiczukowi i Ryszardowi Janoszowi – fotografom za utrwalenie naszej sobotniej eskapady.
Jerzy Marczak
Ten wpis został opublikowany w kategorii Wydarzenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.